Abstract | Ovaj rad istražuje način rada turbo ventilatorskog mlaznog motora sa naknadnim izgaranjem koristeći se EES (Engineering Equation Solver) programom i CFD simulacijom u Solidworks-u. Cilj samog rada je prikazati i dobiti uvid sve komponente mlaznog motora sa naknadnim izgaranjem, demonstrirati kako izgleda analiza dobivenih rezultata iz EES-a i analiza CFD simulacije. U ovom radu za primjer uzimamo GE-F404 turbo ventilatorski mlazni motor sa naknadnim izgaranjem. Na početku rada detaljno se objašnjava svaki dio odnosno komponenta turbo ventilatorskog mlaznog motora kao i njihova funkcija. Objašnjava se način rada ventilatora, niskotlačnog i visokotlačnog kompresora, komore izgaranja, niskotlačne i visokotlačne turbine, proces naknadnog izgaranja, mlaznica i objašnjeno je gorivo koje se koristi. U svakom dijelu objašnjene su karakteristike te su navedeni primjeri određenih parametara i njihovi odnosi. U praktičnom dijelu rada, shematski je prikazan izgled motora, pomoću EES programa izračunate su vrijednosti poput rada turbina, kompresora i samog neto rada. Prikazani su svi ulazni podaci i dobiveni rezultati te su na temelju njih izrađeni T-s i P-v dijagrami iz kojih je izrađena termodinamička analiza. Osim EES programa, izrađena je CFD simulacija na turbini i kompresoru. Kroz tu simulaciju vizualno se prikazuje utjecaj komponenti na temperaturu, tlaka i brzinu. Na samom kraju napravljen je izračun potiska. |
Abstract (english) | This paper explores the operation of a turbofan jet engine with afterburniner using the EES (Engineering Equation Solver) software and CFD simulation in Solidworks. The aim of the study is to present and provide insights into all components of an afterburning jet engine, demonstrating the analysis of results obtained from EES and the CFD simulation. The GE-F404 turbofan jet engine with afterburning is used as an example in this study. At the beginning of the paper, each part and component of the turbofan jet engine, along with their functions, is explained in detail. This includes the operation of the fan, low- and high-pressure compressors, combustion chamber, low- and high-pressure turbines, the afterburning process, nozzle, and the fuel used. Each section explains the characteristics and provides examples of specific parameters and their relationships. In the practical part of the paper, a schematic representation of the engine is shown, and values such as turbine work, compressor work, and net work are calculated using the EES software. All input data and resulting outputs are presented, with T-s and P-v diagrams created from them to perform a thermodynamic analysis. In addition to the EES program, a CFD simulation was conducted on the turbine and compressor. Through this simulation, the effects of parts on temperature, pressure, and speed are visually illustrated. Finally, a thrust calculation was performed. |